Campagne Support Casper bereikt mijlpaal: 10 miljoen Euro aan donaties verworven

Voorschoten, 21 november 2019

De stichting Overleven met Alvleesklierkanker (OAK) heeft sinds de oprichting (november 2015) 10 miljoen euro aan donaties opgehaald onder de campagnenaam Support Casper. Dat werd vandaag tijdens World Pancreatic Cancer Day bekendgemaakt. Met het geld wordt wetenschappelijk onderzoek naar nieuwe behandelmethoden voor alvleesklierkanker gefinancierd. Prof. dr. Casper van Eijck (Erasmus MC) heeft hiervoor een multidisciplinair team samengesteld, het OVIT(1) consortium bestaande uit artsen en wetenschappers van diverse academische centra, dat baanbrekend klinisch wetenschappelijk onderzoek doet naar de mogelijkheden van viro-immunotherapie(2).

Samenwerking vereist

Jaarlijks overlijden er ruim 2.800 Nederlanders aan alvleesklierkanker. Hiermee is het de tweede meest dodelijke vorm van kanker in ons land. Het OVIT consortium doet onderzoek naar de mogelijkheden van viro-immunotherapie in de behandeling van alvleesklierkanker. Naar verwachting zal deze manier van behandelen eveneens revolutionair zijn voor andere, moeilijk te behandelen vormen van kanker. De samenwerking binnen het consortium is uniek en uiterst noodzakelijk. Ook de samenwerking tussen de wetenschap en particuliere donateurs is onmisbaar. Op deze manier wordt gewaarborgd dat de nieuwe behandelmethoden beschikbaar en betaalbaar zullen zijn voor patiënten in de toekomst.

Geweldige mijlpaal, maar nog evenzoveel donaties vereist

Naast de betrokkenheid van het OVIT-team, zijn met de verworven donaties 14 wetenschappelijke en klinische onderzoekers aangesteld. Een aantal van hen is werkzaam in het tumor immunopathologie laboratorium (TIP lab) in het Erasmus MC waar binnen het organoïden programma, tumorcellen van geopereerde patiënten op een speciale manier bewerkt worden om zo de invloed van deze tumorcellen op het immuunsysteem te kunnen beoordelen. Het laatste onderzoek dat financiering toegekend heeft gekregen is het STRATI-VIR project, waarbij onderzocht wordt wat het juiste virus is dat toegediend moet worden voor de behandeling van de specifieke tumor van de patiënt. Naast deze wetenschappelijke onderzoeken worden nu ook patiënten met alvleesklierkanker als eerste in Nederland, behandeld met dendritische cel therapie en andere vormen van immunotherapie in speciale studies, gefinancierd vanuit de stichting Overleven met Alvleesklierkanker.

Een aanzienlijk deel van de opbrengst wordt besteed aan de bouw van vier ATMP-units in het Erasmus MC: de eerste virusproductiefaciliteit in een academisch centrum in Europa. De productie van de door het OVIT-team ontwikkelde oncolytische virussen komt hiermee snel in zicht. Om de virussen vervolgens ook bij de patiënt te kunnen toedienen is er nog minstens een evenzo groot bedrag aan donaties nodig.

Bewustwording verwoestende werking van alvleesklierkanker

Support Casper heeft als doel om zoveel mogelijk mensen te informeren over de verwoestende werking van alvleesklierkanker en tevens geld op te halen voor klinisch wetenschappelijk onderzoek. De bekendheid van de campagne is mede te danken aan de betrokkenheid van een aantal bekende supporters van Casper. Astrid Joosten en René van der Gijp zijn ambassadeurs van het eerste uur. Daarnaast mag de campagne ook op steun rekenen van Ronald Koeman, Ellen Hoog en radio-dj Lars Boele. Sinds een aantal maanden zijn ook Hans van Breukelen en Steven Rooks aangesloten. Maar verreweg het belangrijkste is de steun vanuit nabestaanden van overleden patiënten en een hele grote groep vrijwilligers.

(1) OVIT staat voor oncolytische viro-immunotherapie
(2) Viro-immunotherapie maakt gebruik van oncolytische virussen. Deze virussen herkennen en doden tumorcellen, terwijl zij geen schade aanrichten in gezonde cellen en weefsels. Naast het direct doden van cellen, activeren deze virussen ook het immuunsysteem zodanig dat tumorcellen worden opgeruimd. De verwachting is dat deze behandeling straks ook toepasbaar is op andere, moeilijk te behandelen vormen van kanker, zoals prostaatkanker, blaaskanker en glioblastoma.

Noot voor de redactie / niet ter publicatie

Support Casper | Claire Heerkens | claire@supportcasper.nl | 06-47480203.